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Oggetto:
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I. FISIOPATOLOGIA GENERALE

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GENERAL PHYSIOPATHOLOGY

Oggetto:

Anno accademico 2022/2023

Codice attività didattica
SSPO493
Docenti
Prof.ssa Elena Tamagno (Docente Responsabile del Corso Integrato)
Prof.ssa Michela Guglielmotto (Docente Titolare dell'insegnamento)
Prof.ssa Benedetta Bussolati (Docente Titolare dell'insegnamento)
Dott. Fabrizio Rolfo (Docente Titolare dell'insegnamento)
Dott.ssa Micaela Pellegrino (Docente Titolare dell'insegnamento)
Corso di studio
[f070-c711] TECNICHE DI LABORATORIO BIOMEDICO (ABILITANTE ALLA PROFESSIONE SANITARIA DI TECNICO DI LABORATORIO BIOMEDICO)
Anno
2° anno
Periodo
Da definire
Tipologia
Di base
Crediti/Valenza
7
SSD attività didattica
MED/04 - patologia generale
MED/11 - malattie dell'apparato cardiovascolare
MED/13 - endocrinologia
MED/14 - nefrologia
Erogazione
Tradizionale
Lingua
Italiano
Frequenza
Obbligatoria
Tipologia esame
Scritto ed orale
Prerequisiti
Insegnamenti 1° anno
Propedeutico a
Insegnamenti 3° anno
Oggetto:

Sommario insegnamento

Oggetto:

Obiettivi formativi

Al fine di contribuire al raggiungimento degli obiettivi del Corso di Studio in Tecniche di Laboratorio Biomedico il presente corso integrato intende fornire le nozioni relative ai meccanismi che caratterizzano e determinano le alterazioni fondamentali dei processi fisiologici in relazione alle  funzioni dei principali  tessuti, organi ed apparati. Tali nozioni saranno integrate dalle opportune conoscenze relative alle metodologie ed analisi di laboratorio correntemente applicate a fini diagnostici e da elementi di gestione clinica dei pazienti affetti da tali patologie. 

The student should learn and understand major  notions on those  mechanisms  that characterize and are responsible for alterations of physiological processes governing the function of human tissues, organs and systems that, in turn, represent the basis for the genesis and progression of major human diseases. According to the specificity of the degree, notions and mechanisms related to the different major  pathophysiological conditions will be implemented  by critical analysis of  the proper  major methodologies and laboratory techniques employed for diagnostic purposes as well as by elements of clinical management of patients carrying these pathological conditions .

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Risultati dell'apprendimento attesi

CONOSCENZA E CAPACITÀ DI COMPRENSIONE
Lo studente al termine dell’insegnamento dovrà dimostrare di aver acquisito le nozioni di base relative ai meccanismi che caratterizzano e determinano le alterazioni fondamentali dei processi patologici dei principali tessuti, organi ed apparati  nonché le opportune  conoscenze relative alla ricadute diagnostiche  in termini di accertamenti laboratoristici.

CAPACITÀ DI APPLICARE CONOSCENZA E COMPRENSIONE
Lo studente al termine dell'insegnamento dovrà dimostrare di saper applicare alle nozioni di base alle patologie dei singoli organi e apparati.

AUTONOMIA DI GIUDIZIO
Lo Studente al termine dell'insegnamento dovrà dimostrare di essere autonomo nello spiegare i meccanismi alla base delle patologie descritte per i vari apparati

ABILITÀ COMUNICATIVE
Lo studente al termine dell'insegnamento dovrà aver migliorato le sue abilità comunicative arricchendo il proprio lessico di terminologie scientifiche.

CAPACITÀ DI APPRENDIMENTO
Lo studente al termine dell'insegnamento dovrà dimostrare di aver capito a fondo i meccanismi fisiopatologici del programma affrontato dimostrando di saper spiegare e applicare  i vari meccanismi di base affrontati alle patologie specifiche.

KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
At the end of the course, the student must demonstrate that he has acquired the basic notions relating to the mechanisms that characterize and determine the fundamental alterations of the pathological processes of the main tissues, organs and systems as well as the appropriate knowledge relating to the diagnostic effects in terms of laboratory tests.

APPLYING KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
At the end of the course, the student must demonstrate that he is able to apply to the basic notions of the pathologies of individual organs and systems.

INDEPENDENT JUDGEMENT
At the end of the course, the student must demonstrate that he is autonomous in explaining the mechanisms underlying the pathologies described for the various systems

COMMUNICATION SKILLS
At the end of the course, the student must have improved his communication skills by enriching his lexicon with scientific terminology.

LEARNING SKILLS
At the end of the course, the student will have to demonstrate that they have fully understood the pathophysiological mechanisms of the program addressed, demonstrating that they are able to explain and apply the various basic mechanisms addressed to specific pathologies.

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Programma

Pathophysiology

Liver pathophysiology:Liver functions. Hepatic insufficiency. Jaundice. Cirrhosis of the liver. Viral hepatitis.

Renal Pathophysiology:  Renal physiology. Glomerulonephritis. Acute and chronic renal failure-uremia. Urinary tract infections. Urinary sediment. Nephrotic syndrome.

Respiratory pathophysiology: Respiratory dynamics. Obstructive lung disease. Pneumonia. TBC. Cigarette smoking and lung cancer.

Muscle physiopathology: Basics of physiology. Dystrophies. SLA

Cardiovascular pathophysiology: Ischemic disease: Angina pectoris. Myocardial infarction. Hypertension. Shock. Atheroclerosis. Thrombosis. Embolism.

Endocrine pathophysiology: Hypothalamus pituitary axis. Thyroid.


CARDIOVASCULAR DISEASES AND RELATED LABORATORY

  • elements of cardiovascular anatomy and physiology
  • diagnosis of cardiovascular diseases
  • risk factors in cardiovascular diseases: hypertensive heart disease, dyslipidemia, diabetes mellitus
  • atherosclerosis
  • ischemic heart disease
  • valvular heart diseases
  • infective endocarditis
  • myocarditis and  pericarditis
  • cardiac failure and heart transplant
  • cardiovascular pharmacology
  • interpretation of biostatistical data and analysis of scientific articles in cardiology
  • all the arguments are referred to the related laboratory problems 

ENDOCRINOLOGY

  • The endocrine dysfunction. Common and constant methodological elements in diagnosis. The hyper-and hypo-function, baseline and dynamic hormonal function assessment. The inter-relationship between dysplastic-neoplastic and functional diseases.
  • The thyroid gland dysfunction: m. Graves-Basedow, m. Plummer, toxic goiter, hypothyroidism.
  • The degenerative/dysplastic/neoplastic thyroid disease: non-toxic nodular goiter, thyroid nodules and thyroid cancer.
  • The inflammatory thyroid disease: the thyroiditis.
  • The pathology of adrenal dysfunction: s. Cushing's, Addison's disease
  • The nodular adrenocortical disease: adrenal incidentaloma
  • The adrenal causes of endocrine hypertension: hyperaldosteronism and pheochromocytoma. The diagnosis based on evidence.
  • The hypothalamic-pituitary disease: secreting adenomas: Acromegaly and prolactinoma. Sellar neoplasms and hypopituitarism.
  • Diabetes insipidus
  • The pathology of bone mineral deposit: hyperparathyroidism, rickets and osteoporosis.
  • The gonadal pathology: pubertal development, causes of amenorrhea / oligomenorrhea, the erectile dysfunction and male infertility.
  • Obesity
  • Diabetes mellitus

Nephrology

  • Kidney anatomy and physiology
  • Evaluation and meaning of  clearances, urine analysis (chemical, physical),  proteinuria, urine sediments,
  • Endocrine physiology of the kidney
  • Mechanisms of kidney injury
  • Renal syndromes (nephritic syndrome, nephrotic syndromefritica, acute and cronic renal failure)
  • Glomerular diseases
  • Polycystic kidney disease and hereditary diseases
  • Substitutive therapy of altered renal function:  dialysis and kidney transplant
  • Cellular therapies and their application in nephrology
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Modalità di insegnamento

L’Insegnamento si articola in quattro moduli:

Fisiopatologia: prevede 48 ore di lezione (4 CFU)

Malattie dell'apparato cardiovascolare: ricadute sul laboratorio:prevede 12 ore di lezione (1 CFU)

Endocrinologia: ricadute sul laboratorio:prevede 12 ore di lezione (1 CFU)

Nefrologia: metodologia clinica e terapia farmacologica e strumentale: prevede 12 ore di lezione (1 CFU)

Le lezioni dell’insegnamento si articolano quindi in 84 ore totali di didattica frontale, che si svolgono in aula con l’ausilio di proiezioni.

The teaching activity (General Pathophysiology) is organized in four modules as follows:

Pathophysiology:  48 hrs of formal lecturing (4 CFU)

Cardiovascular diseases and related laboratory:  12 hrs of formal lecturing (1 CFU)

Endocrinoloy and related laboratory: 12 hrs of formal lecturing (1 CFU)

Nephrology: clinical methodology and pharmacological and instrumental therapy: 12 hrs of formal lecturing (1 CFU).

The teaching activiy is then organized in 84 hrs of formal lecturing and using slide presentations.

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Modalità di verifica dell'apprendimento

La verifica dell'apprendimento dell'intero insegnamento avviene con una prova scritta consistente d domande aperte e a risposta multipla, vertenti sull'interomprogramma dei singoli moduli . La prova orale viene sostenuta nel caso in cui si evidenzino lacune dalle prove scritte oppure su richiesta dello studente. Il voto finale è espressionedi una valutazione collegiale espressa in trentesimi.

The learning examination of the entire course is evaluated with a written exam consisting of oper and multiple choice questions on the entire program. The oral test is supported if it has been highlighted gaps by written ntests or at request of the student. The final vote is an expression of a collective evaluation and the maximum grade is 30 "cum laude".

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Attività di supporto


Testi consigliati e bibliografia

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Fisiopatologia

Appunti delle lezioni. 

Patologia Generale ed Elementi di Fisiopatologia. Parola M et al. Edizione II/2020. Edises

Malattie dell'apparato cardiovascolare: ricadute sul laboratorio

Dispense fornite dal docente

Testi di consultazione: Hurst “Il Cuore: il manuale” 11° ed. Mc Graw Hill

Endocrinologia: ricadute sul laboratorio

F. Camanni – Malattie del sistema endocrino e del Metabolismo

Nefrologia: metodologia clinica e terapia farmacologica e strumentale

Appunti delle lezioni. Ulteriori informazioni saranno date durante il corso da parte del Docente



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Note


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Moduli didattici

Registrazione
  • Aperta
    Apertura registrazione
    01/03/2020 alle ore 00:00
    Chiusura registrazione
    31/12/2022 alle ore 23:55
    Oggetto:
    Ultimo aggiornamento: 08/08/2022 12:14